Tässä eräs päivä (2.syyskuuta 2007) oli hieman tylsähkö päivä, mietin pääni puhki tekemistä hieman järjestellen muuntaja kokoelmaani. Samalla silmiini osui kaapinpohjalla eräs ikivanha vesipumppu systeemmi. Muistin myös, että aikaan kun olin sitä pyöritellyt, oli sieltä kuulunut jotain omituista kolinaa sisältä ja muutenkin räpelsin ko. pumpun moottorin kanssa hyvin paljon pienenä. Nyt on aika hieman muistella menneitä :)


Pumpun moottori, peräisin 50-luvun puolesta välistä tai lopulta, ukkini oli vielä eläessään töissä Finnairilla lentokonemekaanikkona ja toi kyseisen moottorin 60-luvulla isälleni hänen ollessaan pieni. Kun olin itse kasvanut puheikään, antoi isäni moottorin minulle. Tyhmänä lapsena aikaan menin viilaamaan arvokivestä tekstipätkiä pois :D mutta merkki on Black & Decker Electronic CO. Ser. NO. IS13762-17151. Muuta tarpeellista siitä ei saakkaan selvää, jännitteen kuitenkin tiedän: 24V ja jännitelähde näyttää sen virran kulutukseksi 1A 24 voltin jännitteellä. Pumppu nokassa se vie noin 1.5A Kuvassa näkyvän jännitelähteen sain synttärilahjaksi, kun olin ensimäisellä luokalla :). Olin jo siihen aikaan kiinnostunut kaikella sähköllä toimivasta, osasin jo esikoulu aikoihin kytkeä lamppuja sarjaan ja rinnan. Ennen tuota jännitelähdettä sain sähköä minikokoisesta 60-luvulla isäni kasaamasta jännitelähteestä joka taisi antaa 16volttia tasavirtaa ja puolisen ampeeria.


No mutta ei historiasta sen enempää, tuossa olen jo ottanut hiilet (grafiittisauvat, vai käytettiinkö tuohon aikaa grafiittia?) pois ja totesin että kolina kuului niistä. Olin nimittäin aikoinani pistänyt ne 90 astetta väärin päin, jolloin ankkuri oli alkanut hangata uutta puolikaaren muotoista uraa niihin. Vieläkään se ei ole ehtinyt saada uraa täydellisesti hangattua.


Päätin kuitenkin, että puretaan nyt koko moottori, sillä aijemmin (kuin vielä ko. moottorin kanssa räpelsin) olin tehnyt kaikki puhdistukset ja rasvaukset isäni kanssa. Nykyään kuitenkaan rasvausta ei tarvitse tuolle tehdä kun vaihdoimme aikaan siihen kestovoidellut laakerit. Kuvassa näkyy kestovoideltu laakeri ja pultti pitämässä akselia tiukasti kiinni laakerissa.


Taka pultti otettu pois ja nyt voimme siirtyä edessä, sivuilla molemmin puolin olevien muttereiden irroittamiseen. Ne ovat niin maan perkeleen loppuun kuluneet, sillä avasimme ne aina pihdeillä. Tämä kun on Made in USA, jossa käytetään sitä tuuma kokoa eikä meillä mitään tuuma-avaimia ole. Oikean puoleinen lähti suht koht kiltisti auki, mutta vasempaan tarvitsin sata ja yksi työkalua, lopulta lukkopihdit pelastivat :)


Kappas! En muistanutkaan, että tuo oli noinkin pieni, tuo ankkuri nääs. Tai roottori, miksi sitä kukin haluaa sanoa, mutta itse olin ottanut jälleen oppia isä ukolta ja sanon sitä ankkuriksi :D Sitä en muista miksi noita kupari ripoja kutsutaan mihin ne hiilet hankaavat.


Siinä on staattori (?) käämit, niilekin menee virta, nykyaikanahan tuo mangneettikenttä staattorilla toteutetaan kestomangneeteilla, ainakin näissä hiilimoottoreissa. Itse olen käsittänyt näin.


Ankkuri jälleen, siinä on hiilirivat hangattu karhunkielellä puhtaaksi :)


Ankkuri pistetty takaisin kiinni.


"hiilet", eipä ole niitkäkään kovin paljoa jäljellä :D Otin pyöreän viilan ja sillä hieman jyystin sitä puolikaarta niihin, että ne edes vähän myötäilisivät niitä ankkurin kuparijuttuja.


Ja tuossa on nyt se itse vesipumppu. yhdestä sisään ja kahdesta ulos. HUOM!! Tuossa keskellä on varpaani, ettei vaan kukaan alkaisi ajattelemaan mitään muuta :(/((//


Olen tässä hieman miettinyt miten tuo vesipumppu edes toimii, siellä kulkee molemmissa valuissa onteloita ja moottori pyörittää keskellä olevaa akselia, joka on aavistuksen verran kolmikulmaisen muotoinen (ei näy kuvassa).


Mielestäni aikaan kun jotain taas tuli sählättyä niin olen hävittänyt tuossa keskiakselin vieressä, toisen tuolaisen kiiltävän liuskan :( ja sen koomin ei ole pumppu pumpannut vettä, en sitten tiedä oliko jokin muukin kähmä testissä. Saahan tuolaisen äkkiä koulussa tehtyä uuden, pitänee vain mitat ottaa. Aika jännää myös, ettei tuossa koskaan ole ollut minkäänlaista tiivistettä. Ilmeisesti molemmat pinnat ovat niin sileitä ja niin monella ruuvilla kiinni, ettei vesi mistään väliköstä pääse pois. Muistan aivan tarkalleen kun isäni kanssa testasimme pumpun toimintaa eikä se vuotanut mistään kohtaa.


Ja tolta se koko systeemi lopuelopuksi näyttää. Aika hassun sairaan ja utopistisen näköinen :D on tuosta kyllä maali lähtenyt aika ikävästi pois, ei kuitenkaan niin pahasti mitä tuossa kuvassa näyttää. Kamera on nyt sattuneesta syystä vaan niin paska että se korostaa niitä paljaita läikkiä.

Kyseinen laitteisto on kyllä ikävästi saannut kärsiä jäljiltäni, eniten harmittaa nuo tuumakoon ruuvit. Alumperin laitteessa oli tallessa jokainen ruuvi pumpussa ja vielä 4 ruuvia, jolla pumppu oli kiinni moottorissa. Nykyään kuitenkin pumpusta on hävinneenä yksi ruuvi ja pumpun ja moottorin väliset kiinnitysruuvit ovat kaikki kadonneet. uskoisin kuitenkin, että ne löytyisi jostakin ruuvimiljoonalaatikosta, jos vain jaksaisi etsiä :) ja tuon liuskan rakentaminen tuonne vesipumppuun tuskin on kovin vaikea homma, se on kuitenkin aika yksinkertaisen muotoinen :)

Voisin tässä lähi aikoina kirjoittaa tänne vielä generaattorista, joka on myös Finnairilta peräisin, jostakin lentokoneesta, 50-luvulta. Onneksi isäni ei uskaltanut antaa sitä minulle vielä esikoulu aikoihin (ulostulo 220 volttia), joten se ei ole päässyt pahemmin vaurioitumaan :D